Fisz Emade Tworzywo – Mamut

Pozostajemy na naszym rodzimym rynku muzycznym. Dziś o płycie, która mnie zaskoczyła. Choć nie jest ona w moim stylu muzycznym to jednak bardzo mnie wciągnęła i od kilku tygodni króluje na mojej playliście. Przyznam szczerze, że muzyczne dokonania Waglewskich znane są mi z albumów nagranych wspólnie z ich ojcem. Ich hip – hopowa kariera nie jest mi zbytnio znana. Wielu może uznać, że porywam się „z motyką na słońce” pisząc o ich nowym projekcie. Jednak postaram się napisać co nieco o albumie pod tytułem Mamut.

Mowa tu o głośnym albumie duetu hip – hopowego Fisza i Emade czyli Fisz Emade Tworzywo zatytułowanego Mamut. Płyta zawiera 11 ciekawych kawałków w tym aż trzy utwory (Pył, Ślady, Wróć) z udziałem Justyny Święs znanej z formacji The Dumplings. Oprócz Justyny Święs usłyszymy również Katarzynę Nosowską w utworze Wojna. Jest to jeden moich ulubionych momentów na krążku. Niebanalny tekst i sama obecność Nosowskiej to już coś. Właśnie ten utwór przyczynił się do zapoznania z całym albumem. Mamut nie jest stricte płytą z gatunku hip – hop. Co prawda jest kilka kompozycji odpowiadających temu gatunkowi. Jednak całość przypisałbym do szeroko pojętej nowoczesnej muzyki polskiej. Można doszukać się również inspiracji muzyką elektroniczną z lat 80. i 90.

Mamut to dzieło wręcz skazane na sukces. Dlaczego tak uważam? Świadczą o tym listy przebojów i już zdobyte nagrody oraz wyróżnienia:

  • „Płyta roku 2014 – Polska” wg Gazety Wyborczej: 1. miejsce
  • „Polska Płyta Roku” wg portalu Brand New Anthem: 3. miejsce
  • „Najlepsze polskie płyty 2014” wg portalu T-Mobile Music: 4. miejsce
  • „Najlepsze płyty 2014 roku” wg recenzentów Interii: 9/10 punktów

Początkowo album ten był dla mnie pewnego rodzaju szokiem. Znając muzykę Waglewskich z takich albumów jak: Matka, Syn, Bóg i Męska muzyka. Mamut nie przypadł mi do gustu od razu. Musiałem kilkakrotnie się w niego wsłuchać bym się przekonał do całej płyty. Nadal mam problem z numerem Bieg, który zupełnie odbiega od mojego muzycznego świata. Jednak powoli się do niego przekonuję.

Album jest godny polecenia i myślę, że każdy znajdzie tu coś dla siebie nawet jeśli nie jest to nasz muzyczny świat, tak jak to było w moim przypadku.

2 uwagi do wpisu “Fisz Emade Tworzywo – Mamut

Skomentuj

